Nyhetsuppgift i samhällskunskap


Här är länken till artikeln jag har skrivit om: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=829654


1. Artikeln handlar om hur den finanskris hela världen är i just nu började. Allting började med att bankerna under högkonjunkturen för några år sen erbjöd de fattiga hushållen i USA att låna ut pengar till husköp. Allting gick bra fram till 2006 när låntagarna hade svårt att betala sina räntor och avbetalningar. Hushållen hade inte råd med sina lån och fick sälja sina hus för mindre pengar än de hade köpt för. Istället för räntevinster förlorade bankerna pengar som de aldrig skulle få tillbacka. Krisen i den amerikanska bostadsmarknaden spred sig snart över hela världen.


2. Jag tycker att det kan vara viktigt att veta lite om hur finans krisen började så man inte gör samma misstag igen om 20 år. Det är viktigt för människor att veta att dom inte ska ta för stora lån som dom senare inte kan betala. Bankerna måste även dom vara lite mer försiktiga när dom lånar ut pengar.


3. Jag tycker artikeln är skriven på ett sätt som alla kan förstå. Den beskriver krisen i olika stycken vilket gör att det blir lättare att läsa och att förstå.


4. Genom denna artikel har jag lärt mig hur finanskrisen började och hur man inte ska göra i framtiden. Jag har även lärt mig att man ska vara försiktig när man lånar pengar från banker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0