Nyhetsuppgift i samhällskunskap


Här är länken till artiklen jag har skrivit om: http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article3276600.ab

1.       Artikeln handlar om att nästa år kan minst 50 000 bli arbetslösa pågrund av den lågkonjunktur vi har i Sverige nu.  Hur många som blir arbetslösa hänger på hur länge lågkonjunkturen hänger sig kvar i Europa.  Arbetslösheten kommer troligtvis att stiga med drygt en procentenhet. Inte förrän 2010 tror experterna att oturen vänder. Det kommer bli ännu tuffare att få jobb för de som redan är arbetslösa. Som tur är kommer de flesta hushållen inte att märka något eftersom skatterna kommer att sänkas.

2. Jag tycker att artiklen är viktig eftersom det påverkar många människor att vi är på väg in i en ekonomisk kris och det är viktigt att känna till. En del kanske behöver spara mer och handla mindre för att klara sig bättre om de riskerar att bli arbetslösa.


3. I artikeln framgår det tydligt att man spekulerar i vad som kan komma att hända. Den är skriven som om den vill förbereda oss på det värsta. Den beskriver också att vi får hjälp av skattesänkningar vilket är något som är positivt i allt eländet.


4. Jag har lärt mig att vi trots allt har en fördel i Sverige, skattesänkning. Den som nu blir arbetslös får åtminstone betala mindre i skatt vilket ger dem lite mer pengar.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0